Valokuvaus 1.jpg

Valokuvaaja, olet myyjä ja asiakaspalvelija!

Todella moni huippuluokan valokuvaaja elää taloudellisessa ahdingossa, koska hänellä ei ole halua myydä ja palvella asiakkaitaan. Ollaan freekkuja, eikä yrittäjiä ja odotetaan, että huippuluokan ammattitaito tuottaa rahanarvoisia puheluita.

Todetaan nyt heti tähän alkuun, että kaikilla kuvaajilla ei ole halua tai tarvetta tehdä taloudellista tulosta, mutta monella on. He valittavat, että puhelin ei soi, vaikka taitotason on kovinta mahdollista luokkaa.

Valokuvaus 2.jpg

Kerron nyt salaisuuden. Ei se soi kenelläkään, tai jos soi, niin hyvin harvoilla.

Meillä Suomessa on alaan katsomatta ongelma, emme halua myydä. Koemme sen tyrkyttämisenä, mitä se ei todellakaan ole. Myyminen on hyvin rehtiä puuhaa, ja varsinkin, kun tuote on kunnossa, siinä ei ole mitään hävettävää.

En todellakaan ole Suomen paras valokuvaaja, mutta olen aina saanut pidettyä liikevaihdon varsin hyvänä. Se johtuu hyvin pitkälti siitä, että minua on kiehtonut myynti ja markkinointi. En ole kutsunut itseäni freelanceriksi, vaan media-alan yrittäjäksi, vaikka sana yrittäjä saakin ihokarvat nousemaan.

Romahduksia on tapahtunut, kenelläpä ei olisi, mutta niistä on aina noustu. Pinnalle on päästy aina samalla kaavalla. Mietitty omat vahvuudet, mistä löytyy markkinaa ja isketty sinne.

Tuote pitää tietenkin olla sellaisella kunnossa, että sitä pystyy myymään. Sen jälkeen on tartuttu puhelimeen ja kirjoitettu paljon sähköposteja, joiden seurauksena päästy tapaamaan potentiaalisia asiakkaita. Kun on saatu ensimmäinen keikka, se on hoidettu hyvin ja palveltu asiakasta. Jälkimarkkinoinnilla on sitten vielä hoidettu jatko, jonka seurauksena hyvin monet asiakkaat ovat säilyneet pitkään.

Yksi neuvo on aina auttanut minua. Muista, ettei kukaan tiedä, että olet olemassa ellet kerro sitä heille. Tämä unohtuu monesti, kun ajattelemme olevamme niin hyviä ja ihania. Asiakkaita pitää muistuttaa ja sen jälkeen vielä muistuttaa. Mitä laajemmat verkostomme ovat, sitä paremmin työllistymme.

Näin kävi taas. Tiputtiin kanveesiin, mutta niin vaan sieltä ylös päästiin. Muistakaa myydä, hyvät kuvaajat, niin saatte tehdä työtänne vielä pitkään!

Valokuvaus_Las_Vegas.JPG

Olen aina ollut äärimmäisen tarkka tehokkaan työnkulun vaalija. Pääasiallisesti se johtuu tiukoista deadlineista, joita päivittäinen media kuvaajalle asettaa, mutta myös helpomman elämän hamuamisesta.

Varsinkin jääkiekossa aikataulut ovat raakoja. Peli loppuu 21.07 ja 21.32 pitää olla kuvat toimituksessa. Jos käytössä on ollut remotekameroita maalin sisällä ja päällä, kuvia syntyy 4000 – 7000 kappaletta. Työnkulku pitää olla kunnossa,...

more
5943D5DE-D2C1-4513-941D-353E1AAA8566.PNG

Kuvaajien kahvihetki sai sen verran hyvän vastaanoton, että seuraava päätettiin järjestää pikimmiten. Aiheena tällä kertaa on tehokas kuvaus ja editointi.

Historian ensimmäisessä Koivunen Photographyn kuvaajien kahvihetkessä mentiin LED-valojen tiimoilla, mutta nyt aiheena on tehokas tuotanto. Kuinka kuvataan videota ja stilliä samaan aikaan, ja kuinka saadaan tehtyä editointi nopealla vauhdilla.

Edelleen tilaisuus säilyttää...

more
Blog_kaffe 4.jpg

Historian ensimmäinen kuvaajien kahvihetki järjestettiin meidän studiollamme ja fiilis oli erittäin hyvä. Kun joukko saman henkisiä ihmisiä saatetaan yhteen, on meno letkeää, mutta samalla saadaan omaa tietotaitoa edistettyä. Se äärimmäisen mukavaa. ”Näitä tarvitaan ehdottomasti lisää”, kiteytti yksi mukana ollut, eikä asiaa oikeastaan paremmin voi ilmaista.

Aikanaan ollessani Iltalehdessä kuvapäällikkönä ryhdyimme pitämään tällaisia...

more